Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Поклад Ірина Миколаївна. Розвиток хореографічних здібностей дітей молодшого шкільного віку : Дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2006. — 239арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 183-210.



Анотація до роботи:

Поклад І.М. Розвиток хореографічних здібностей дітей молодшого шкільного віку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України, Київ, 2006.

Дисертацію присвячено проблемі розвитку хореографічних здібностей дітей молодшого шкільного віку на початковому етапі навчання основам хореографії. Проаналізовано сучасний стан розвитку проблеми, узагальнено ідеї основних концепцій хореографічної освіти, подано аналіз базових понять дослідження та розроблено теоретичну модель розвитку хореографічних здібностей молодших школярів.

Визначено й обґрунтовано критерії та рівні сформованості хореографічних здібностей, які склали зміст відповідних психотехнічних процедур розробленої навчально-тренінгової програми. Автором з’ясовано психолого-педагогічні умови, що сприяють ефективності виявлення хореографічних здібностей учнів, досліджено послідовні етапи їх формування засобами стимуляції емоційно-рухових та мотиваційних компонентів хореографічної діяльності.

В роботі наведено результати експериментальної перевірки тренінгової програми та шляхи її впровадження в практику хореографічного навчання молодших школярів.

У висновках підбиваються підсумки здійсненого дослідження. Отримані результати підтверджують висунуту гіпотезу та винесені на захист положення. Узагальнення результатів дозволило констатувати наступне.

Розвиток і формування хореографічних здібностей молодших школярів є важливою проблемою хореографічної загальноосвітньої підготовки, одним із її головних пріоритетів, що свідчить про принципову важливість всебічного психологічного її дослідження. Сучасний стан вивчення хореографічних здібностей можна охарактеризувати як етап пошуку шляхів і методів, які б давали змогу розкривати і розвивати здібності кожної дитини. Виявлено, що специфіка хореографічного мистецтва полягає у тому, що зміст будь-якого танцювального твору та його художній образ розкривається завдяки пластиці людського тіла, з’ясовано, що основу хореографічної обдарованості складають не окремі психологічні або психофізіологічні якості, а їх комплексне поєднання.

1. Хореографічні здібності є системно-структурним утворенням, в якому можна виділити такі визначальні складові: інтелектуально-творчі, музично-рухові та мотиваційно-особистісні компоненти. Особливості їх співвідношення визначають індивідуальний рівень розвитку хореографічної творчості особистості, створюють своєрідну спрямованість інтересів та настановлень.

2. Хореографічна обдарованість охоплює відчуття єдності музичного та пластичного інтонування, а також здатність в рухах узагальнити та відтворити характерні зовнішні прояви або внутрішній стан персонажа. Емоційно-виразні рухи, що базуються на дієвому відтворенні музично-пластичних образів, є діяльністю, в якій створюються оптимальні умови для розвитку хореографічної творчості. Хореографічні творчі здібності є індивідуальними властивостями індивіда, що дозволяють створювати нові для особистості, оригінальні образи або дії.

3. Складовими хореографічних здібностей молодших школярів є: а) їх інтелектуально-творчий потенціал (взаємозв’язок конвергентного та дивергентного мислення, здатність індивіда до аналітико-синтетичної діяльності, вміння знаходити нові, оригінальні та нестандартні рішення рухових завдань); б) музично-рухові можливості (загальна пізнавально-рухова активність як основна умова пластично-емоційної виразності, почуття ритму, високий рівень розвитку сенсорних процесів, художньо-естетична спрямованість пошукової діяльності); в) комплекс мотиваційно-особистісних властивостей (емоційнозабарвлений інтерес до хореографічного мистецтва, енергійність, висока працездатність та висока мотивація досягнень). За результатами дослідження виокремлено такі рівні сформованості хореографічних здібностей: потенційний, актуальний, передпрофесійний.

4. Умовою цілісного формування хореографічних здібностей дітей на початковому етапі навчання є спеціально організована система формувальних (тренінгових) вправ, спрямованих на розвиток як базових компонентів досліджуваних здібностей, так і певної множини особистісних властивостей, які є необхідними для актуалізації музично-рухового та інтелектуально-творчого потенціалу дітей. Стрижневою основою спеціально розробленої процедури навчання виступила розвивально-тренінгова програма, зорієнтована на розвиток усіх структурних компонентів хореографічних здібностей, що поєднувала такі частини: інформаційно-репродуктивну, продуктивно-діяльнісну та самостійно-творчу.

5. Рівень розвитку хореографічних здібностей дітей молодшого шкільного віку ґрунтується на врахуванні певних психолого-педагогічних умов: реалізації принципу доступності та послідовності; врахуванні вікових та індивідуальних особливостей учнів, їх інтересів та потреб; залученні дітей до такої хореографічної діяльності, яка вимагає вияву хореографічних здібностей у комплексі; цілісного формування всіх структурних компонентів означених здібностей; емоційно-рухового та мотиваційного забезпечення процесу їх розвитку; застосуванні дієвих методів навчання, що активізують образно-асоціативне мислення, уяву, фантазію, поглиблюють та збагачують вербальні інтерпретації й хореографічні імпровізації дітей; забезпеченні психологічного контакту та атмосфери творчої взаємодії; спрямованість завдань на розвиток самостійності молодших школярів.

6. Виявити та розкрити закономірності творчих хореографічних здібностей учнів дозволяє поетапне включення їх у творчу хореографічну діяльність. Основу творчих проявів молодших

школярів становить емоційне і рухове сприймання музики та пластично-інтонаційне її втілення. Ефективність творчого процесу залежить від музично-рухового досвіду дітей, емоційної захопленості різноманітною хореографічною діяльністю (сприймання, виконання, творчість), від здатності до інтерпретації та імпровізації. Темп освоєння способів творчих дій обумовлено: пізнавальним інтересом до хореографічного мистецтва, рівнем розвитку почуття ритму, загальною руховою активністю, віковими та індивідуальними особливостями дітей, їх інтересами та потребами. Надійність освоєння способів творчих дій залежить від: усвідомлення дітьми зв’язків музики і хореографії з життям, оригінальності їх суджень про хореографічне мистецтво, від уміння аналізувати й інтерпретувати хореографічний твір, від ціннісного ставлення до різних видів мистецтв. Формування хореографічних умінь і навичок повинно розглядатись не як самоціль, а як надбання, результат особистого пластично-інтонаційного експериментування учнів.

7. Здійснений порівняльний якісно-кількісний аналіз результатів формуючого експерименту дозволяє зробити висновок про залежність рівня розвитку хореографічних здібностей учнів від рівня сформованості їх основних базисних компонентів (інтелектуально-творчого та музично-рухового потенціалу). Тому оптимізація цілісного розвитку основних компонентів здібностей до хореографічної творчості передбачає використання активних методів навчання, зокрема, розробленої навчально-тренінгової програми як дійового фактору реалізації завдань сучасної школи щодо формування й розвитку хореографічних здібностей учнів.

Проведене дослідження не претендує на повне вирішення проблеми розвитку хореографічних здібностей молодших школярів. Разом з тим, у ньому було порушено питання, що мають значний науковий і практичний інтерес та відносяться до категорії малодосліджених. Результати експерименту можуть бути використані для перспективних напрямків вивчення цієї багатогранної проблеми в майбутньому.

Предметом подальшого наукового пошуку може стати коло таких актуальних питань: розробка оригінальних діагностичних та методичних засобів вивчення хореографічних здібностей; з’ясування механізмів взаємодії та взаємовпливу спеціальних і творчих здібностей у художній діяльності; розробка методів формування хореографічно-творчих здібностей на різних вікових етапах на засадах синтезу мистецтв, що стало б органічним структурним компонентом загальної психолого-педагогічної системи розвитку хореографічних здібностей.

Публікації автора:

1. Поклад І.М. Механізми організації рухів та дій в хореографічній діяльності // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д. – К., 2000. – Т. ІІ, Ч. 5. – С. 213-217.

2. Поклад І.М. Особливості структурної організації хореографічних здібностей молодших школярів // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д. – К., 2000 – Т. ІІ, Ч.6. – С. 264-267.

3. Поклад І.М. Розвиток сенсомоторних процесів молодших школярів як умова формування їх здібностей // Психологія. Зб. наук. праць. НПУ ім. М.П. Драгоманова. - К ., 2001. – Випуск 12. – С. 247-253.

4. Поклад І.М. Розвиток уяви дітей молодшого шкільного віку засобами хореографії //Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім.Г.С.Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д. – К., 2001. – Т. ІІІ, Ч.1. – С. 276-282.

5. Поклад І.М. Деякі методико-психологічні аспекти активізації хореографічного розвитку дітей // Психологія. Зб. наук. праць НПУ ім. М.П. Драгоманова. - К., 2002. – Вип.15. – С. 153-160.

6. Поклад І.М. Аналіз можливостей прояву творчого потенціалу особистості // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Сер. № 12. Психологічні науки: Зб. наук. праць. – К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2005. - № 6 (30). – Ч. 1.- С. 174-180.

7. Поклад І.М. Музично-ритмічне почуття в системі хореографічно-естетичного виховання // Метроритм – 2. Колективна монографія / Під ред. І.М. Юдкіна (ІМФЕ ім. Т.М. Рильського). – К., 2005. - С. 111-113.

8. Поклад І.М. Шляхи формування духовної культури молодших школярів засобами хореографічного мистецтва // Матеріали до українського мистецтвознавства (пам’яті академіка О.Г. Костюка): Зб. наук. праць НАН України та Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнографії ім. М.Т. Рильського за матеріалами наукових читань „Українське мистецтвознавство: сучасний стан та перспективи розвитку ” – К., 2003. – Вип. 2. – С. 81-86.

9. Поклад І.М. Деякі аспекти виховання особистості засобами хореографічного мистецтва // Матеріали до українського мистецтвознавства (на пошану А.І. Мухи): Зб. наук. праць НАН України та Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнографії ім. М.Т. Рильського за матеріалами Міжнародної наукової конференції „Україна на межі тисячоліть: етнос, нація, культура ”– К., 2003. – Вип. 3. – С. 179-183.

10. Поклад І. М. Танець та його функції в історії людства (культурно-психологічний аналіз) // Українська художня культура: історія і сучасність. Матеріали Всеукраїнської науково-теоретичної конференції – К., 2005. – Вип. 5. – С. 227-232.

11. Поклад І.М. Основні параметри професійної діяльності майбутнього викладача хореографії // Психолого-педагогічні проблеми підготовки вчительських кадрів в умовах трансформації суспільства: Матеріали Міжнародної науково-теоретичної конференції НПУ ім. М.П. Драгоманова (18 – 19 жовтня 2000 р.) / Укл. П.В. Дмитренко, О.Л. Макаренко – К., 2000. – Ч.3. – С. 9-13.

12. Поклад І.М. Можливості арт-терапії в збереженні психологічного та фізичного здоров’я дітей // Теорія і практика допомоги особистості в психологічному консультуванні і психотерапії: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції / Ред. кол.: З.Ф. Сіверс, Є.В. Бєлкіна, І.А. Слободянюк та ін. – К., КМПУ імені Б.Д. Грінченка. –2005. – С. 98-99.

13. Поклад І.М. Особистісні чинники прояву та становлення хореографічної обдарованості // Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології: Матеріали Міжнародної наукової конференції, присвяченої 35-річчю наукової та педагогічної діяльності академіка С.Д.Максименка (17 – 18 грудня 2001 р.) – К., 2002. – Т.1. – С. 321-324.

14. Поклад І.М. Розвиток творчого потенціалу особистості в навчально-виховному процесі // Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому закладі освіти: Матеріали третіх Ірпінських міжнародних науково-педагогічних читань. – Ірпінь: Національна Академія ДПС України, 2005. – С. 471-473.