Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Історія філософії


Дубровіна Катерина Олександрівна. Розум і віра в філософській концепції П.Юркевича : дис... канд. філос. наук: 09.00.05 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. — К., 2006. — 185арк. — Бібліогр.: арк. 167-185.



Анотація до роботи:

Дубровіна К.О. Розум і віра в філософській концепції П. Юркевича. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.05 – історія філософії. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2006.

Дисертація присвячена дослідженню проблеми віри та розуму в філософській концепції П. Юркевича. З’ясовано, що філософські погляди Юркевича втілили особливості релігійно-філософської думки в Україні середини ХІХ ст., передусім філософські традиції української академічної філософії.

На основі аналізу філософської спадщини П. Юркевича, виявлено місце проблеми віри та розуму в етичних та гносеологічних пошуках мислителя. Проаналізовано еволюцію поставленої проблеми в українській академічній філософії ХІХ ст. та вплив поглядів П. Юркевича на російську релігійну філософію ХХ ст.

У висновках підводяться підсумки проведеного дослідження, які в узагальненому вигляді формулюються як елементи новизни, висвітлюють проблематику та загальну структуру роботи. Результати дисертаційного дослідження конкретизуються в наступних положеннях:

Філософські погляди П. Юркевича втілили особливості релігійно-філософської думки в Україні середини ХІХ ст., передусім філософські традиції Київської духовної академії. Основне проблемне питання, що зустрічається в усіх без виключення представників цієї школи, є співвідношення розуму та віри. Як представник української академічної філософії, П. Юркевич, намагається вирішувати поставлену проблему в характерному для цієї школи стилі християнської духовності.

В усіх працях П. Юркевича прослідковується вплив платонізму, переосмислений з точки зору християнського вчення про людину та її серце. Орієнтуючись на індивідуальну людську істоту, мислитель раціоналістичним та науково-природничим побудовам антропологічного матеріалізму протиставляє вчення, за яким сутність людини визначається її духовним життям, а духовне життя - „сердечним єством”. П. Юркевич розбудовує етико-гносеологічну концепцію, яку історики філософії називають „філософією серця”, та підпорядковує їй розгляд проблеми віри та розуму.

Не дивлячись на те, що поняття „серця” займає одне з ключових місць в етичних пошуках П. Юркевича, його філософія не вписується в ту традицію, яку прийнято називати українським кордоцентризмом. „Серце” для мислителя є християнським символом, як джерело всіх тілесних та духовних сил людини, і у його трактуванні мислитель не виходить за Біблеські канони. Трактування поняття серця зустрічається лише в одній праці мислителя, а отже не може відображати усієї його філософської концепції, крім того, погляди П. Юркевича на поняття „серця” відрізняються від його розуміння Г. Сковородою та представниками українського романтизму, яких вважають основними репрезентаторами кордоцентризму.

Критично сприймаючи ідеї матеріалізму, емпіризму та раціоналізму, П. Юркевич намагався по мірі можливості узгодити висновки віри з висновками науки. Опозиція „знання – віра” займає в філософії мислителя вагоме місце. В гносеологічних поглядах Юркевича віра виступає божественним знанням, яке людина отримує через серце, віра є не лише основою моральності людини, але й знанням вищого рівня.

Суттєвим моментом творчості П. Юркевича є його концепція виховання моральної людини, яка не втратила актуальності й для нашого сьогодення, оскільки головний акцент в ній робиться на тому, що система виховання та освіти, яка орієнтується виключно на формування розумових, мисленнєвих здатностей людини поза їх зверненням до вищих потреб духу, робить лихо і самій людині, і суспільству, в якому вона живе та працює. Юркевич був переконаний, що бачити в розумності єдине джерело дійсної моральності – це хибна ідея, що породжена однобічністю освіти, не лише тогочасної, але й, нажаль, сучасної.

Проаналізувавши філософські погляди П. Юркевича, С. К’єркегора та Л. Шестова на проблему віри та розуму і підходи до її вирішення, доходимо висновку про наявність подібних ідей і думок, як у поглядах представників раннього екзистенціалізму, так і в творчості українського мислителя, де проблема співвідношення віри та розуму була надзвичайно актуальною не лише для ХІХ ст., але й залишилась наскрізною і в ХХ ст., постаючи тими колізіями в їх протиставленні, на які вказував П. Юркевич з врахуванням екзистенційних та морально-ціннісних аспектів людського буття.

Творче переосмислення платонізму і кантіанства, власні філософські пошуки П. Юркевича значною мірою вплинули на „філософію всеєдності” В. Соловйова, невід’ємною частиною поглядів якого стала проблема християнської моралі, віри та розуму, духовного пізнання. Праці П. Юркевича засвідчують те, що, з одного боку, він випередив подальші пошуки релігійної думки у сфері антропології, екзистенціалізму, персоналізму, інтуїтивізму, а з іншого – передбачив подальші шляхи розвитку православно-філософського вчення про людину. Проблема віри та розуму, як її вирішував П. Юркевич, стала джерелом чималої кількості проблем і питань, які відобразилися в творчості таких видатних російських філософів ХХ ст., як М. Бердяєв, С. Франк, С. Булгаков, М. Лоський та інші.

Публікації автора:

  1. Дубровіна К.О. Джерела формування філософських поглядів Памфіла Юркевича // Політологічний вісник: Збірник наукових праць. – К.: ТОВ „ХХІ століття: діалог культур”, 2005. – Вип. 18. – С. 34–42.

  2. Дубровіна К.О. Місце проблеми віри та розуму в етичній концепції П. Юркевича // Філософські проблеми гуманітарних наук. Альманах. – К.: Міжнародний освітній фонд імені Ярослава Мудрого, 2005. - № 4–5. – С. 200–204.

  3. Дубровіна К.О. Духовне пізнання світу в філософії П. Юркевича // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Філософія, Політологія. – К.: ВПЦ „Київський університет”, 2006. – Вип. 76–79. – С. 74–77.

  4. Дубровіна К.О. „Філософія серця” в українській культурній традиції // Мультиверсум. Філософський альманах: Зб. наук. праць / Гол. ред. В.В. Лях. – Вип. 52. – К.: Український центр духовної культури, 2006. – С. 30–39.

  5. Дубровіна К.О. Внутрішні почуття людини в філософії П. Юркевича // Актуальні проблеми філософських, політологічних і релігієзнавчих досліджень (До 170-річчя філософського факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка): Матеріали міжнародної наукової конференції „Людина-Світ-Культура”(20-21 квітня 2004 р., Київ). – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – С. 113–114.

  6. Дубровіна К.О. Розум і віра – єдність чи протилежність? (Філософські концепції П. Юркевича та В. Петрова) // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Філософія, Політологія: Матеріали до конференції В.П. Петров (Домонтович, Бер) – видатний мислитель, письменник, учений. – К., 2005. – Вип. 73–75. – С. 20.

  7. Дубровіна К.О. Етична концепція П. Юркевича. Віра й розум – єдність у протилежності // Міжнародна наукова конференція „Дні науки філософського факультету - 2005” (26-27 квітня 2005 р.): Матеріали доповідей та виступів. – К.: ВПЦ „Київський університет”, 2005. – Ч. І. – С. 87–89.

  8. Дубровіна К.О. П. Юркевич і російська філософія ХХ ст. // „Дні науки філософського факультету - 2006”. Міжнародна наукова конференція (12-13 квітня 2006 р.): Матеріали доповідей та виступів. – К.: ВПЦ „Київський університет”, 2006. – Ч. ІІ. – С. 14–16.