Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Боднарук Ірина Миколаївна. Педагогічні умови оптимізації методичної підготовки майбутніх вчителів музики в процесі педагогічної практики : дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2006.



Анотація до роботи:

Боднарук І.М. Педагогічні умови оптимізації методичної підготовки майбутніх вчителів музики в процесі педагогічної практики. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика навчання музики і музичного виховання. – Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, Київ, 2006.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення проблеми оптимізації методичної підготовки майбутніх вчителів музики у вищому навчальному закладі та обґрунтовано новий підхід до її вирішення в процесі педагогічної практики.

Конкретизовано сутність педагогічної практики, визначено її місце в системі методичної підготовки студентів. Розроблено структуру та критерії методичної підготовки майбутнього вчителя музики, визначено й апробовано комплекс педагогічних умов для забезпечення оптимального характеру методичної підготовки майбутніх учителів музики в процесі педагогічної практики.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення проблеми оптимізації методичної підготовки майбутніх вчителів музики у вищому навчальному закладі, що знайшло відображення у теоретичному обґрунтуванні та експериментальній апробації педагогічних умов, які забезпечують оптимальний характер методичної підготовки студентів у процесі педагогічної практики. Результати проведеного дослідження дозволили зробити такі висновки.

  1. Актуальність досліджуваної проблеми тісно пов'язана з реформуванням системи вищої освіти в нашій країні, з підвищенням вимог до рівня професійної підготовки майбутнього вчителя, який повинен досконало володіти методикою викладання свого предмету, забезпечувати особистісно зорієнтований підхід до процесу музично-естетичного виховання учнів, творчо мислити, мати не тільки глибокі теоретичні знання, але й добре володіти практичними вміннями та навичками.

  2. Методична підготовка майбутнього вчителя музики у дисертації визначається як навчальний процес, що забезпечує оволодіння студентом методами та прийомами музично-виховної роботи з учнями. Доведено, що така підготовка передбачає наявність методичних знань, розвиток методичних умінь і навичок, сформованість професійно-значущих якостей особистості. В процесі дослідження розроблено структуру методичної підготовки майбутнього вчителя музики, яка включає в себе мотиваційний, операційний та творчий компоненти. Професійно-педагогічна спрямованість навчання, суттєво впливаючи на кожен із них, зумовлює результати методико-практичної діяльності та сприяє формуванню методичної самостійності майбутнього фахівця.

  3. Педагогічна практика майбутніх учителів музики інтерпретується у дослідженні як особлива форма навчальної діяльності студентів, що спрямована на закріплення та поглиблення набутих суспільно-політичних, психолого-педагогічних, фахових і методичних знань, вдосконалення сформованих умінь і навичок з метою підготовки студентів до вирішення завдань музично-естетичного виховання школярів. Педагогічна практика майбутніх педагогів-музикантів розглядається в єдності різних видів роботи: урочної, позакласної, музично-гурткової, науково-дослідної; в сукупності взаємопов’язаних характеристик: мети, завдань, змісту, функцій, принципів організації практики. У процесі дослідження підтверджено, що педагогічна практика посідає одне з головних місць в системі методичної підготовки студентів, оскільки засвідчує реальний рівень засвоєння ними набутих знань, умінь і навичок, поглиблює й розвиває їх, виявляє педагогічні здібності та творчі якості майбутніх фахівців.

  4. Критеріями методичної підготовки майбутніх учителів музики визначено: мотиваційно-емоційний, конструктивно-пізнавальний, операційно-діяльнісний та художньо-творчий. В результаті констатувального експерименту було виявлено три рівні методичної підготовки студентів: низький, середній, високий.

  5. В дисертації теоретично обґрунтовано комплекс педагогічних умов, що дозволяють оптимізувати методичну підготовку майбутніх учителів музики в процесі педагогічної практики: забезпечення методичної спрямованості викладання фахових дисциплін; формування у студентів позитивної мотивації до здійснення методико-практичної діяльності; актуалізацію в процесі педагогічної практики теоретичних знань студентів щодо методики проведення музично-виховної роботи з учнями; формування у студентів адекватної самооцінки рівня своєї методичної підготовки; активізацію самостійності та творчості студентів у період педагогічної практики; використання різноманітних форм і методів роботи керівників практики на основі індивідуального та диференційованого підходу до студентів.

  6. На основі визначених педагогічних умов було розроблено експериментальну методику їх впровадження. Вона передбачала поступове ускладнення методико-практичної діяльності майбутніх учителів музики за змістом і характером; включала в себе три взаємопов’язані напрямки, зумовлені сутністю мотиваційного, операційного та творчого компонентів методичної підготовки майбутнього вчителя музики. Дана методика реалізувалася в процесі вдосконалення методичного керівництва педагогічною практикою, налагодження її взаємозв’язку з фаховими дисциплінами, що спряло актуалізації, закріпленню й поглибленню набутих студентами методичних знань, умінь і навичок.

  7. Результати формувального експерименту дали можливість констатувати суттєве підвищення рівнів методичної підготовки у студентів експериментальної групи в порівнянні з контрольною. Це свідчить про ефективність апробованої методики, правомірність висунутої гіпотези, підтверджує необхідність врахування при організації педагогічної практики студентів комплексу виділених у дослідженні педагогічних умов, які дозволять оптимізувати процес методичної підготовки майбутнього вчителя музики.

Виконане дослідження не вичерпує всіх аспектів порушеної проблеми. Предметом наукового пошуку можуть стати питання, пов’язані з налагодженням тісного зв’язку між навчальними закладами з метою забезпечення наступності в роботі щодо методичної підготовки студентів. Подальшого розгляду вимагають також питання вивчення залежності впливу сформованості професійних якостей майбутніх учителів музики на підвищення рівня їх методичної підготовки, забезпечення оптимальної методичної підготовки студентів у процесі опанування ними різними дисциплінами навчального плану.

Публікації автора:

  1. Боднарук І.М. Взаємозв'язок музично-виконавських дисциплін під час педагогічної практики студентів // Науковий вісник Чернівецького університету (серія “Педагогіка та психологія”): Зб. наук. пр. – Вип. 43. – Чернівці: ЧДУ, 1999. – С. 186-191.

  2. Боднарук І.М. Методична підготовка майбутнього вчителя музики в системі університетської освіти // Науковий вісник Чернівецького університету (серія “Педагогіка та психологія”): Зб. наук. пр. – Вип. 99. – Чернівці: Рута, 2000. – С.23-26.

  3. Боднарук І.М. Педагогічна практика в системі методичної підготовки майбутнього вчителя музики // Науковий вісник Чернівецького університету (серія “Педагогіка та психологія”): Зб. наук. пр. – Вип. 128. – Чернівці: Рута, 2001. – С.35-40.

  4. Боднарук І.М. Специфіка організації методико-практичної діяльності майбутнього вчителя музики // Науковий вісник Чернівецького університету (серія “Педагогіка та психологія”): Зб. наук. пр. – Вип. 152. – Чернівці: Рута, 2002. – С.24-29.

  5. Боднарук І.М. Оптимізація методичної підготовки майбутнього вчителя музики у вищому навчальному закладі // Науковий вісник Чернівецького університету (серія “Педагогіка та психологія”): Зб. наук. пр. – Вип. 178. – Чернівці: Рута, 2003. – С.7-12.

  6. Боднарук І.М. Основні напрямки вдосконалення методичного керівництва педагогічною практикою майбутніх вчителів музики у ВНЗ // Науковий вісник Чернівецького університету (серія “Педагогіка та психологія”): Зб. наук. пр. – Вип. 186. – Чернівці: Рута, 2003. – С.3-10.

  7. Боднарук І.М. Педагогічна діагностика рівня методичної підготовки майбутнього вчителя музики // Наукові записки Ніжинського державного університету імені М.Гоголя. – Серія “Психолого-педагогічні науки”. – Ніжин: НДУ, 2004. – №2. – С.140-144.

  8. Боднарук І.М. Реалізація методичного аспекту підготовки майбутніх вчителів музики до професійної діяльності // Науковий вісник Чернівецького університету (серія “Педагогіка та психологія”): Зб. наук. пр. – Вип. 248. – Чернівці: Рута, 2005. – С.28-34.

  9. Боднарук І.М. Формування готовності майбутніх вчителів музики до здійснення методико-практичної діяльності // Науковий вісник Чернівецького університету (серія “Педагогіка та психологія”): Зб. наук. пр. – Вип. 256. – Чернівці: Рута, 2005. – С.14-23.

  10. Боднарук І.М. Професійно-педагогічна спрямованість майбутнього вчителя музики в умовах розвитку національної освіти // Проблеми національного виховання в системі неперервної освіти: Матеріали Третьої Міжнародної науково-практичної конференції. – Чернівці: ЧДУ, 1999. – С.229-232.

  11. Боднарук І.М. Педагогічна практика з музичного виховання: Методичні рекомендації. – Чернівці: ЧНУ, 2002. – 28 с.

  12. Боднарук І.М. Музичне мистецтво як засіб національного виховання студентів у вищому навчальному закладі // Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому закладі освіти: Матеріали третіх Ірпінських міжнародних науково-педагогічних читань. – Ірпінь: Національна академія ДПС України, 2005. – С.272-274.