Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Музичне мистецтво


Ржевська Майя Юріївна. Музика Наддніпрянської України першої третини ХХ століття у взаємодії та перетвореннях соціокультурних дискурсів : дис... д-ра мистецтвознавства: 17.00.03 / Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського. - К., 2006.



Анотація до роботи:

Ржевська М. Ю. Музика Наддніпрянської України першої третини ХХ століття у взаємодії та перетвореннях соціокультурних дискурсів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора мистецтвознавства за фахом 17.00.03 – Музичне мистецтво. – Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського. – Київ, 2006.

Дисертацію присвячено розгляду відтворення у музиці Наддніпрянської України першої третини ХХ століття особливостей, глибинної логіки та динаміки основних художніх ідей часу. Розглянуто специфіку побутування музики у поліетнічному середовищі. Охарактеризовано головні соціокультурні дискурси епохи в їх проекції на музичне мистецтво. Простежено характер і напрямок змін культурних кодів у семіосфері протягом цілого періоду. Досліджено пошук шляхів втілення національної ідеї у музичному мистецтві, розглядаються процеси формування трьох поколінь національної композиторської школи. Охарактеризовано передумови та шляхи адаптації модернізму на українському культурному ґрунті, кристалізація національного модусу модернізму в українській музиці.

Висвітлено динаміку жанрових та стильових перетворень у текстах музичної культури в їх взаємообумовленості із соціокультурним контекстом епохи. Внутрішні суперечності у музичному мистецтві висвітлюються у контексті змін, що відбувалися у суспільстві на ідейному, інституціональному, інтелектуально-організаційному рівнях. Обґрунтовано висновок про поглинання або перетворення дискурсом “музики мас” інших провідних дискурсів періоду.

Публікації автора:

  1. Ржевська М. На зламі часів. Музика Наддніпрянської України першої третини ХХ століття у соціокультурному контексті епохи: Монографія. – К.: Автограф, 2005. – 352 с.

  2. Ржевська М. Григорій Давидовський і “давидовщина” // Музика. – 1996. – № 1. – С. 26-27.

  3. Ржевська М. Категорія національного та процеси самоутвердження і самопізнання української музичної культури (перша третина ХХ століття) // Українське музикознавство. – Вип. 28. – К., 1998. – С. 80-90.

  4. Ржевська М. Відцентрові і доцентрові тенденції щодо російської культури в українській музиці першої третини ХХ століття // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В.Гнатюка. Серія 9: Музичне мистецтво. № 1. – 1998. – С. 3-7.

  5. Ржевська М. Про діалектику соціального контексту мистецтва та еволюції композиторського стилю (на прикладі творчості В.Косенка) // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В.Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. – 1999. – № 1 (2). – С. 30-37.

  6. Ржевська М. Творча постать Пилипа Козицького у контексті соціокультурних процесів першої третини ХХ століття // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В.Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. – 1999. – № 2 (3). – С. 30-35.

  7. Ржевська М. Українська періодика 1917-1920 років як об’єкт музичного джерелознавства // Повернення культурного надбання України: проблеми, завдання, перспективи. – Вип. 13: Матеріали музичної спадщини. – К., 1999. – С. 104-110.

  8. Ржевська М. Періодизація українського музично-культурного процесу ХХ століття як проблема динаміки культури // Українське музикознавство. – Вип. 29. – К., 2000. – С. 94-102.

  9. Ржевська М. Проблеми динаміки виконавського мистецтва в українській музичній культурі 20-х років // Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І.Чайковського. Вип. 8. Музичне виконавство. – Кн. 5. – К., 2000. – С. 35-43.

  10. Ржевська М. Камерна вокальна творчість Михайла Вериківського кінця 10-х – початку 20-х років // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В.Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. – 2000. – № 1 (4). – С. 5-11.

  11. Ржевська М. Остання опера Бориса Яновського у контексті стильових тенденцій часу // Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І.Чайковського. Вип. 13. Чотири століття опери. Оперні школи XIX-XX ст. – К., 2000. – С. 107-116.

  12. Ржевська М. Композиторська “середня генерація” 20-х років у динаміці українського музично-культурного процесу першої третини ХХ ст. // Теоретичні та практичні питання культурології. – Вип. 3. – Запоріжжя, 2000. – С. 17-25.

  13. Ржевська М. Всеукраїнський Православний Церковний Собор 1918 р. і питання реформи церковних співів // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В.Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. – 2000. – № 2(5). – С.5-11.

  14. Ржевська М. Боротьба з “церковщиною” в українській музичній культурі 20-х – початку 30-х рр. ХХ ст. // Проблеми сучасного мистецтва і культури. – Х.: Каравела, 2000. – С. 185-194.

  15. Ржевська М. До історії діяльності Музичного Товариства ім. Леонтовича // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. – Вип. IV-V. Частина 1. – К., 2000. – С. 210-219.

  16. Ржевська М. Журнал “В мире искусств” у художньому контексті епохи // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В.Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. – 2001. – № 1 (6). – С. 9-15.

  17. Ржевська М. Модерністські тенденції у музиці Наддніпрянської України першої третини ХХ століття // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В.Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. – 2001. – № 2 (7). – С. 3-7.

  18. Ржевська М. Друга половина 20-х – початок 30-х років ХХ ст. як перехідний етап в історії української музичної культури // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. – Вип. VI. – Ч. І. – К., 2001. – С. 154-163.

  19. Ржевська М. Стильові тенденції у музиці Наддніпрянської України першої третини ХХ ст. // Питання стилю і форми в музиці / Наукові збірки Львівської державної музичної академії ім. М.Лисенка. – Вип. 4. – Львів, 2001. – С. 111-122.

  20. Ржевська М. Стильові пошуки в українській музиці 20-х років: авангард чи модерн? // Київське музикознавство. – Вип. 6. – К., 2001. – С. 110-122.

  21. Ржевська М. Модернізм та авангард як категорії мистецтвознавства // Вісник ДАКККіМ. – К., 2001. – № 4. – С. 76-82.

  22. Ржевська М. Церковна музика Наддніпрянської України кінця 10-х – 20-х рр. ХХ століття у контексті соціокультурних процесів // Українське музикознавство. – Вип. 30. – К., 2001. – С. 61-79.

  23. Ржевська М. Проблеми стилеутворення у змісті курсу “Історія української музики ХХ ст.” // Музичне мистецтво і культура / Науковий вісник Одеської державної консерваторії ім. А.В.Нежданової. – Вип. 2. – Одеса: Астропринт, 2001. – С. 191-198.

  24. Ржевська М. Історичне музикознавство і теорія динаміки культури: перспективи міждисциплінарних досліджень // Культурологічні проблеми української музики / Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І.Чайковського. Вип. 16. – К., 2002. – С. 107-113.

  25. Ржевська М. До питання формування нової концепції українського музично-культурного процесу ХХ ст. // Мистецькі обрії'2000 / Академія мистецтв України. – К.: КНВПМ "СИМВОЛ-Т", 2002. – С 64-71.

  26. Ржевська М. Борис Яновський і Михайло Врубель: на перетині творчих шляхів // Українське музикознавство. – Вип. 31. – К., 2002. – С. 170-179.

  27. Ржевська М. Часопис “Книгарь” та його роль у формуванні музичної україністики // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В.Гнатюка. Серія 9: Музичне мистецтво. № 1. – 1998. – С. 10-13.

  28. Ржевська М. Творчість Бориса Яновського та провідні художні тенденції часу // Мистецтвознавчі записки. – Вип. 1. – К., 2001. – С. 78-87.

  29. Ржевська М. Творча постать Б.Лятошинського у контексті української музичної культури 1920-х – початку 1930-х років // Музичний світ Бориса Лятошинського. – К., 1995. – С. 132-137.

  30. Ржевська М. Зарубіжна музика в українському музикознавстві 1920-х – початку 1930-х років // Українська музична культура ХХ ст.: пошуки, здобутки, перспективи: Зб. наук. праць. – Суми, 1996. – С. 97-102.

  31. Ржевська М. Матеріали мистецької преси у курсі “Історія української музики ХХ ст.”. – Тернопіль, 1996. – 24 с.

  32. Ржевська М. М.Вериківський – музичний критик-публіцист // Михайло Іванович Вериківський: погляд з 90-х. – К., 1997. – С. 54-59.

  1. Ржевська М. Модерн в українській музиці першої третини ХХ ст. // Україна на межі тисячоліть: етнос, нація, культура: Доповіді та повідомлення ІІ Міжнародної конференції. – К.: Видавництво Асоціації етнологів, 2000. – Кн. 1-2. – С. 502-513.

  2. Ржевська М. Динаміка процесів стилеутворення в українській музичній культурі першої третини ХХ ст.: до постановки проблеми // Професійна мистецька освіта: діалог традицій та інновацій: Тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції. – К., 2000. – С. 74-76.

  3. Ржевська М. Друга половина 20-х – початок 30-х років ХХ ст. як перехідний етап в історії української музичної культури // Мистецтвознавство: IV Міжнародний конгрес україністів. – Кн. 2. – Одеса-Київ: Вид-во Асоціації етнологів, 2001. – С. 402-414.

  4. Ржевська М. Камерні твори Бориса Яновського в курсі “Історія української музики” // Проблеми музичної освіти: Зб. наук. праць. – К., 2003. – С. 248-255.

  5. Ржевська М. Борис Яновський у спілкуванні з Михайлом Врубелем: пошуки оперного стилю // Трансформація музичної освіти і культури в Україні. – Одеса: Друкарський дім, 2004. – С. 93-96.