Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Музичне мистецтво


Шаповалова Людмила Володимирівна. Музика як аналог особистості: до проблеми рефлексійної свідомості : Дис... д-ра наук: 17.00.03 - 2008.



Анотація до роботи:

Шаповалова Л. В. Музика як аналог особистості: до проблеми рефлексійної свідомості. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03. – Музичне мистецтво. – Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, Київ, 2008.

В дисертації викладено теорію рефлексії в музичній творчості. Її мета – обгрунтування музики як аналога homo cognіtio (через Я-образ автора) – обумовлена вимогами категоріального синтезу в сучасній когнації (семіотики культури, аналітичної герменевтики, онтології, метафізики, християнської антропології).

Надано аналіз рефлексії як модусу свідомості та семіотичного об’єкту. Змістом рефлексивного образу є акт усвідомлення власної свідомості та самоздійсненості особистості (авторські роздуми щодо життя, смерть, Богопізнання). Мовна рефлексія творить іманентні моделі художньої типізації: внутрішня мова, двосвіття, подвоєння, спілкування, монодрама, драматургія типа сходження, синергія.

Рефлексивний стиль мислення як системне явище утворює знакову парадигму музичної культури ХХ ст., що зумовило розробку синергійної концепції, яка базується на культур-антропологічному синтезі та соціокультурній еволюції рефлексійної семантики (від віденського класицизму до українського відродження останньої третини ХХ ст.).

Публікації автора:

  1. Шаповалова Л. В. Рефлексивный художник. Проблемы рефлексии в музыкальном творчестве: Монография. – Харків: Скорпион, 2007. – 292 с.

  2. Шаповалова Л. В. Альтова соната Д. Шостаковича (образ автора як тип рефлексії) // Проблеми сучасного мистецтва і культура: Педагогічна наука та мистецтвознавство на межі століть.– Харків: Каравела, 1999. – С. 76-84.

  3. Шаповалова Л. В. Виконавська рефлексія як обєкт інтерпретології // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогики та теорії і практики освіти: Зб. наук. праць. – Харків, ХДУМ ім. І.П. Котляревського, 2007. – С. 218-228.

  4. Шаповалова Л. В. Знаки и символы рефлексии в музыке Валентина Сильвестрова // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: Зб. наук. пр. – Харків: ХДІМ, 2001. – Вип. 6. – С. 83-91.

  5. Шаповалова Л. В. Личность как самосознание, или рефлексивный художник // Вестник международного славянского университета: серия искусствоведение. – Харьков, 2000. – Т. 3. – № 6. – С. 74-77.

  6. Шаповалова Л. В. Логос музыки, или апология когнитивного музыковедения // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. наук. пр. вищих навчальних закладів художньо-будівельного профілю України та Росії. – Харків, 2007. – Вип. № 4, 5, 6. – С. 89-93.

  7. Шаповалова Л. В. Музыка. Сознание. Рефлексия // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогики та теорії і практики освіти: Зб. наук. праць. – Харків: Стиль-Іздат, 2003. – Вип. 11. – С. 266-271.

  8. Шаповалова Л. В. На шляхах духовного синтезу (культура рефлексії у творчості А. Тарковського і А. Шнітке) // Теоретичні та практичні питання культурології. – Запоріжжя: ЗДУ, 1999. – Вип. 2. – С. 136-147.

  9. Шаповалова Л. В. Образ автора как тип рефлексии // Культура України. – Харків: ХДАК, 2000. – Вип. 6. – С. 97-104.

  10. Шаповалова Л. В. Онтология личности и путь духовного восхождения: на примере Третьей сонаты для фортепиано Г. Уствольской // Науковий вiсник НМАУ ім. П.І. Чайковського. Музичний твір: проблема розуміння. – К., 2002. – Вип. 20. – С. 138-148.

  11. Шаповалова Л. В. О рефлексии светской и духовной // Музичне мистецтво і культура. – Вип. 1. – Одеса, 2000. – С. 23-30.

  12. Шаповалова Л. В. Принципи рефлексійної драматургії (на прикладі концертного жанру в творчості В. Бібіка) // Наукові записки Тернопільського педагогічного університету ім. В. Гнатюка: Серія Мистецтвознавство. –Тернопіль, 2000. – № 1 (4). – С. 44-48.

  13. Шаповалова Л. В. Про деякі історичні прототипи музичної рефлексії в європейській музичній культурі: Моцарт – Бетховен // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. – Харків: ХДІМ ім.І.П. Котляревського, 2001. – Вип. 7. – С. 164-171.

  14. Шаповалова Л. В. Рефлексивный художник: о духовном опыте музыки Рахманинова (размышления после фестиваля «Рахманинов и Украина») // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. – Харків: ХХПI, 1999. – Вип. 4-5. – С. 49-52.

  15. Шаповалова Л. В. Рефлексия и язык музыки // Проблеми сучасного мистецтва і культури: Організація та зміст становлення професійної підготовки в умовах національної системи освіти. – Харків, 1999. – С. 193-202.

  16. Шаповалова Л. В. Рефлексия как текст культуры // Київське музикознавство. – К.: НМАУ ім. П.І. Чайковського, 2001. – Вип. 7. – С. 17-27.

  17. Шаповалова Л. В. Рефлексія як образ людини // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти.– Харків, 1999. – Вип. 4. С. 152-162.

  18. Шаповалова Л. В. Рефлексія як феномен духовної культури. Літературні та філософські джерела рефлексії // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. – Харків, 1999-2000. – № 6-1. – С. 99-104.

  19. Шаповалова Л. В. Смысл как категория ценностной семантики музыки // Науковий вiсник НМАУ ім. П.І. Чайковського: Теоретичнi та практичнi аспекти музичного смислоутворення. – К., 2006. – Вип. 60. – С. 17-25.

  20. Шаповалова Л. В. Целокупное бытие музыки: о задачах и перспективах интерпретологии // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: Зб. наук. праць. – Харків: ХДУМ ім. І. П. Котляревського, 2005.– Вип. 16. – С. 196-204.

  21. Шаповалова Л. В. (в соавторстве с Л.Зайцевой). Опыт веры в концепции Седьмой симфонии А. Брукнера: homo religioso // Теоретичні та практичні питання культурології: Українське музикознавство на зламі століть: Зб. наук. ст. – Мелітополь: Сана, 2002. – Вип. IX. – С. 297-309.

За темою дисертації також опубліковано:

  1. Шаповалова Л. В. Авторська концепція жанру хорового концерту в творчості Ю. Алжнєва // Актуальні проблеми музичного і театрального мистецтва: мистецтвознавство, педагогіка та виконавство. – Харків: ГЛАС, 1999. – С. 39-43.

  2. Шаповалова Л. В. До проблеми типології суб’єктів рефлексії в музиці // Актуальні проблеми музичного і театрального мистецтва: мистецтвознавство, педагогіка та виконавство. – Харків: ХДІМ ім. І. П. Котляревського, 2001. – Вип. 3. – С. 44-49.

  3. Шаповалова Л. В. Моцарт и моцартианство в культуре ХХ века // Музичний світ В. А. Моцарта: шляхи осягнення: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 250-річчю від дня народження В. А. Моцарта. – Харків: ХДАК, 2006. – С. 10-11.

  4. Шаповалова Л. В. Музика як об’єкт культурології // Соціокультурні комунікації в інформаційному суспільстві: Матеріали міжнародної наукової конференції. – Харків: ХДАК, 2003. – С. 197-198.

  5. Шаповалова Л. В. О двух типах личности: к определению рефлексии в музыке // Музыкальная культура христианского мира. – Ростов н/Д.: РГК им. С. Рахманинова, 2001. – С. 133-141.

  6. Шаповалова Л. В. Онтология и психология личности в культуре музыкального романтизма // АКМЕ: Альманах. Межвузовский научный сборник. – Саратов: Юл, 2001. – Вып. 2. – С. 36-40.

  7. Шаповалова Л. В. Онтологічний погляд на романтичну свідомість, або „Двійник” Шуберта в дзеркалі рефлексії // Актуальні проблеми музичного і театрального мистецтва: мистецтвознавство, педагогіка та виконавство. – Харків: ХДІМ ім. І. П. Котляревського. – С. 79-86.

  8. Шаповалова Л. В. Романтические истоки музыкальной рефлексии // Ф. Мендельсон-Бартольди и традиции музыкального профессионализма. Сб. науч. трудов. – Харьков: Харьковские Ассамблеи, 1995. – С. 17-24.

  9. Шаповалова Л. В. Семантическое пространство музыки Г. Уствольской // Семантика музыкального языка. – М.: РАМ им. Гнесиных, 2004. – С. 170-177.

  10. Шаповалова Л. В. Шубертианство как проблема музыкальной культуры ХХ века // Шуберт и шубертианство: Сб. матер. науч. музыковед. симпозиума. – Харьков, Харьковские Ассамблеи, 1994. – С. 41-44.