Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Естетика


Оніщенко Олена Ігорівна. Художня творчість у контексті гуманітарного знання: Дис... д-ра філос. наук: 09.00.08 / Київський держ. ін-т театрального мистецтва ім. І.К.Карпенка- Карого. - К., 2002. - 393 арк. - Бібліогр.: арк. 367-393.



Анотація до роботи:

Оніщенко О.І. Художня творчість у контексті гуманітарного знання. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук за спеціальністю 09.00.08 – естетика. – Інститут філософії імені Г.С.Сковороди НАН України. – Київ, 2002.

В дисертації здійснено теоретичне обгрунтування художньої творчості як міжнаукової – естетика, психологія, етика, мистецтвознавство – проблеми, яка активно пов’язана з динамікою видоутворення мистецтва, специфікою дослідження власне феномена художньої творчості і показано, що лише протягом другої половини ХІХ – ХХ ст. вона стала об’єктом широкого міжнаукового аналізу. Обгрунтувавши чотири параметри дослідження художньої творчості – естетичний, психологічний, етичний, мистецтвознавчий – дисертант вводить у теоретичний ужиток низку положень, сукупність яких виявляє специфічність і самобутність творчого процесу, непересічність особистості митця, самодостатність і естетичну цінність мистецького твору: естетичне творчої особистості, “мотив” і “стимул” творчості, досвід самоаналізу митця, природу художньої геніальності, “простір”, “час”, “пам’ять”, “безпосередні враження” як константи активізації творчого процесу, творчість в контексті “позитивної” і “негативної” психології, професійну етику митця та ін.

Вперше в українській естетиці систематизовано досвід українських науковців, включаючи історичну традицію та сучасний стан щодо з’ясування художньої творчості в контексті гуманітарного знання.

Авторська концепція спирається на естетико-мистецтвознавчий аналіз мистецької практики, надаючи перевагу тим періодам розвитку мистецтва, які мають зустрічні приклади самоаналізу та самооцінки творчого процесу з боку самих митців (Леонардо да Вінчі, Ф.Шіллер, Е.Золя, О.Уайльд, І.Франко, Л.Українка, О.Кобилянська, В.Винниченко, І.Бергман, Л.Вісконті та ін.).

Публікації автора:

  1. Оніщенко О.І. Художня творчість у контексті гуманітарного знання. – К.: Вища школа, 2001. – 179 с. – 13,93 др. арк.

  2. Левчук Л.Т., Оніщенко О.І. Основи естетики: Навч. посібник. – К.: Вища школа, 2000. – 269 с. (Авторські: С. 139-269. – 7,9 др. арк.).

  3. Миропольська Н.Є., Бєлкіна Е.В., Масол Л.М., Оніщенко О.І. Художня культура світу: Навч. посібник. – К.: Вища школа, 2001. – 191 с. (Авторські: С. 17-18, 47-51, 68-73, 128-131, 179-185. – 1,5 др. арк.).

  4. Оніщенко О.І. Історія кіномистецтва і доля кінорежисера: логіка взаємо-впливу // Художня культура: історія теорія, практика: Зб. наук. статей. – К.: ІПК працівників культури. – 1997. – С. 197-206. – 0,5 др. арк.

  5. Оніщенко О.І. Художня спадкоємність як динамізація творчого процесу // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Зб. наук. праць. – К.: ДАКККіМ. – 1998. – Ч. ІІ. – С. 4-14. – 0,5 др. арк.

  6. Оніщенко О.І. Експресіонізм: досвід комплексного аналізу // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Зб. наук. праць. – К.: ДАКККіМ. – 1998. – Вип. ІІ. – Ч. ІІ. – С. 15-26. – 0,5 др. арк.

  7. Оніщенко О.І. Інтуїтивістська модель художньої творчості в контексті культурного простору ХХ століття // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності: Зб. наук. праць. – К.: КДЛУ. – 1999. – С. 86-93. – 0,5 др. арк.

  8. Оніщенко О.І. Міфологічний образ Землі: проблема художньої інтерпретації // Наукові записки ( Культурологія. Філософія. Релігієзнавство). – К.: Нац. педагог. ун-т ім. М.Драгоманова. – 1999. – С. 3-11. – 0,6 др. арк.

  9. Оніщенко О.І. Художня творчість у контексті сучасної естетичної теорії

// Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури:

  1. Зб.наук. праць. – К.: ДАКККіМ. – 1999. – Вип. ІІІ. – Ч. ІІ. – С. 93-103. – 0,5 др. арк.

  2. Оніщенко О.І. Інтегративність як методологічне підгрунтя дослідження художньої творчості // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності (Альманах): Зб. наук. праць. – К.: Товариство “Знання” України. – 2000. – С. 151-160. – 0,5 др. арк.

  3. Оніщенко О.І. Становлення тезауруса художньої творчості і поняття “мотив” // Науковий вісник ВДУ: філософські науки (журнал). – Луцьк: видавництво “Вежа” Волинськ. держ. ун-ту. – 2000. - № 8. – С. 207 - 212. – 0,5 др. арк.

  4. Оніщенко О.І. Східноєвропейська модель творчості: теоретичний досвід В.М.Фріче // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності: Зб. наук. праць. – К.: Видавничий центр КДЛУ. – 2000. – С.56-64. – 0,5 др. арк.

  5. Оніщенко О.І. Типологія стимулів художньої творчості: до постановки проблеми // Філософські дослідження: Зб. наук. праць. – Луганськ: Видавничий центр СНУ. – 2000. – С. 218-226. – 0,6 др. арк.

  6. Оніщенко О.І. Феномен художньої творчості і проблема естетичної свідомості: досвід комплексного аналізу // Наукові записки (Культурологія. Філософія. Релігієзнавство). – К.: Націон. педагог. ун-т ім. М.Драгоманова . – 2000. – С. 3-8. – 0,5 др. арк.

  7. Оніщенко О.І. Художня творчість як етичний феномен // Наукові записки (Релігієзнавство. Культурологія. Філософія). – К.: Нац. педагог. ун-т ім. М.Драгоманова. – 2000. – Вип. 5. – С. 68-75. – 0,5 др. арк.

  8. Оніщенко О.І. Художня творчість як психологічний феномен // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Зб. наук. праць. – К.: ДАКККіМ. – 2000. – Вип. ІV-V. – Част. ІІ. – С. 63-83. – 1,0 др.арк.

  9. Оніщенко О.І. Естетичний потенціал гуманістичного виховання // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Зб. наук. праць. – К.: ДАКККіМ. – 2001. – Вип. VІ. – Част. ІІ. – С. 147-157. – 0,5 др. арк.

  10. Оніщенко О.І. Теоретико-методологічні виміри дослідження художньої творчості // Наукові записки (Релігієзнавство. Культурологія. Філософія). – К.: Нац. педагог. ун-т ім. М.Драгоманова. – 2001. – Вип. 9. – С. 103-109. – 0,5 др. арк.

  11. Оніщенко О.І. Українська модель художньої творчості в контексті європейських філософсько-естетичних пошуків кінця ХІХ – початку ХХ ст. // Мультиверсум: Філософський альманах. – К.: Укр. Центр духовної культури. – 2001. – Вип. 26. – С. 157-166. – 0,5 др. арк.

  12. Оніщенко О.І. Теоретичний потенціал самоаналізу митця // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Зб. наук. праць. – К.: ДАКККіМ. – 2001. – Вип. VІІ. – Част. ІІ. – С. 64-73. – 0,5 др. арк.

  13. Оніщенко О.І. Художня творчість і постмодернізм: втрачені ілюзії // Наукові записки (Релігієзнавство. Культурологія. Філософія). – К.: Нац. педагог. ун-т ім. М.Драгоманова. – 2001. – Вип.6. – С. 90-97. – 0,5 др. арк.

  14. Оніщенко О.І. Художня творчість у контексті “глибинної психології” Юнга // Вісник Харківського нац. ун-ту ім. В.Н.Каразіна. – Харків – Суми. – 2001. - № 501. – С. 138-143. – 0,4 др. арк.

  15. Оніщенко О.І. Західноєвропейський дискурс художньої творчості (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.) // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності: Зб. наук. праць. – К.: Видавничий центр КНЛУ. – 2002. – С.257-263. – 0,5 др. арк.

  16. Оніщенко О.І. Теорія геніальності в динаміці історичного розвитку: від Н.Кузанського до Ф.Шіллера // Мультиверсум: Філософський альманах. – К.: Укр. Центр духовної культури. – 2002. – Вип. 27. – С. 63-72. – 0,5 др. арк.

  17. Оніщенко О.І. Естетичне виховання як складова культуротворчого процесу // ВІСНИК Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв: Науковий журнал. – К.: ДАКККіМ. – 2002. - № 2. – С. 23-30. – 0,5 др. арк.

  18. Оніщенко О.І. Художня творчість і функціональна сутність сновидіннь Тези доп.на міжнар. наук.-практ. конф. “Талановита особистість: сім’я, школа, держава”. – К.: КІІЦА. – 1994. – С. 45-46. – 0,1 др.арк.

  19. Оніщенко О.І. Типологія видової специфіки мистецтва: до постановки проблеми // Тези наук. читань з нагоди 60-річчя від дня народження А.С.Канарського. – К.: Київ. держ. ун-ту ім. Т.Шевченка. – 1996. – С. 61-64. – 0,1 др.арк.

  20. Оніщенко О.І. Специфіка формування кінознавчого тезауруса в умовах 90-х років // Мат. наук.-теор. конф. “Етика та естетика в структурі сучасного гуманітарного знання”. – К.: Видавн. центр “Київський ун-т”. – 1997. – С. 65-67. – 0,1 др. арк.

  21. Оніщенко О.І. Методологічні принципи Арістотеля: від понятійної конкретики до концептуальної цілісності // Мат. міжнар. наук.конф. “VІІІ Арістотелевські читання”. – Маріуполь: ПДТУ. – 1998. – Вип. 5. – С. 33-35. – 0,2 др. арк.

  22. Оніщенко О.І. Типологія стимулів художньої творчості: до постановки проблеми // Мат. доп. на міжнар. наук.-практ. конф. “Обдарована осо-бистість: пошук, розвиток, допомога”. – К.: ГНОЗИС. – 1998. – С. 195-196. – 0,1 др. арк.

  23. Оніщенко О.І. Художня творчість у контексті інтегративного принципу // Мат. регіон. наук.-практ. конф. “Джерела духовності: генеза творчого процесу та розвиток мистецтва”. – Дніпропетровськ: Дніпропетр. держ. ун-т. – 1999. – С. 36-38. – 0,2 др. арк.

  24. Оніщенко О.І. Проблеми сучасної кінотеорії: “за” і “проти” // Мат. наук. практ. конф. “Кіноосвіта в Україні: Сучасний стан, проблеми розвитку”. – К.: Акад. мистецтв України. – 2000. – С. 57-60. – 0,1 др. арк.

  25. Оніщенко О.І. “Історія українського кіна” Б.Береста: мистецтвознавчий гістерезис // Мат. семін. “Некласична філософія моралі, мистецтва та культури”. – Чернігів: ЧДПУ ім. Т.Г.Шевченка. – 2001. – С. 68-72. – 0,3 др. арк.