Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Мохірєва Юлія Анатоліївна. Художній розпис у змісті професійної підготовки майбутнього вчителя образотворчого мистецтва : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. — К., 2007. — 276арк. : іл. — Бібліогр.: арк. 177-202.



Анотація до роботи:

Мохірєва Ю.А. Художній розпис у змісті професійної підготовки майбутнього вчителя образотворчого мистецтва. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих АПН України, Київ, 2007.

У дисертації досліджується актуальна проблема професійної підготовки вчителя образотворчого мистецтва до викладання художнього розпису.

Аналіз та узагальнення наукових джерел дозволив встановити, що художній розпис є важливим засобом естетичного пізнання світу; що світове розписне мистецтво надзвичайно різноманітне і український художній розпис є унікальною складовою світової культури; що полтавський художній розпис дерев’яних виробів є невід’ємною частиною українського народного мистецтва і має потужний педагогічний потенціал.

У дослідженні розроблені та експериментально перевірені критерії готовності студентів до використання художнього розпису у навчально-виховному процесі.

Теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено модель використання компонента художнього розпису у змісті професійної підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва, розроблено технологію навчання мистецтва полтавського художнього розпису дерев’яних виробів.

Результати дослідження компонента художнього розпису у змісті професійної підготовки майбутнього вчителя образотворчого мистецтва дають підстави зробити такі висновки:

  1. Порівняльний аналіз здобутків світового та українського народного мистецтва розпису надає підстави стверджувати, що художній розпис є важливим засобом естетичного пізнання світу, що світове мистецтво розпису надзвичайно різноманітне. Скарбницю світового мистецтва в різний час наповнювали здобутками художнього розпису митці майже кожної самодостатньої національної культури. Український народний розпис займає повноправне місце серед інших культур світу, має розвинену структуру. Художній розпис на Україні проявився у декоруванні керамічних виробів, в оздобленні яєць, у настінному розпису культових, житлових та господарських споруд, у мальовках на папері, у розписах на склі, в орнаментуванні дерев’яних побутових виробів. Загальновідомими і включеними у практику професійної підготовки майбутніх вчителів є писанкарство, петриківський розпис та ін.. Водночас частково забутим і практично не представленим у змісті педагогічної освіти майбутніх вчителів є полтавський олійний розпис дерев’яних побутових виробів.

  2. Визначення художніх особливостей полтавського художнього розпису ґрунтувалося на його типологізації як унікальної, частково втраченої складової українського мистецтва розпису, що має високу естетичну цінність, охоплює всі сфери людського побуту і витоками сягає Трипільської культури. Для орнаментики полтавського художнього розпису характерними є такі мотиви: “вазон”, “букет”, “квітуча гілка”, “віночок”, “квітка”, “три квітки”, “бігунець” та “бордюр”. Складові елементи орнаментів полтавських розписів відзначаються широкою варіативністю. Серед найбільш уживаних елементів – “яблука”, “квіти”, “квіти-цибульки”, “пуп’янки”, “листки”, “стебла”, “плоди”, зооморфні елементи, антропоморфні, геральдичні. Колорит розписів розмаїтий, найчастіше це – холодні відтінки тла (сині, зелені) та теплі відтінки елементів орнаменту (червоно-оранжеві, вохристі). Полтавський розпис на дереві має потужний педагогічний потенціал: сприяє формуванню національного світогляду, світосприйняття та світовираження, пробуджує родинну пам’ять, дає можливість для розвитку і самореалізації творчої особистості.

  3. З’ясовано, що ефективності застосування компонента художнього розпису в змісті професійної підготовки майбутнього вчителя образотворчого мистецтва сприяє дотримання таких педагогічних умов: усвідомлення студентами ролі народного мистецтва у розвитку творчої особистості; ґрунтовні знання визначних здобутків світового та національного розписного мистецтва; розуміння унікальності полтавського художнього розпису дерев’яних побутових виробів; володіння формотворчими мазками та вихідними плямами, уміння зображувати традиційні елементи та мотиви полтавського художнього розпису, уміння створювати ескізи розпису на папері та створювати олійний розпис дерев’яних форм, знаходити сучасні форми застосування полтавського художнього розпису. Декоративно-ужитковий компонент у змісті професійної підготовки майбутніх вчителів образотворчого мистецтва має проявлятися в наявності відповідної інформації про народне мистецтво, значення народного мистецтва у становленні і розвитку особистості, його психотерапевтичні функції; інформації про народні промисли, художні надбання народних митців, взаємозв’язки та взаємовпливи між народним та професійним мистецтвом, зарубіжний досвід в галузі мистецької освіти та збереження культурної спадщини, сучасні форми побутування українського народного мистецтва і, зокрема, художнього розпису, що забезпечить формування професійно компетентних викладачів образотворчого мистецтва.

  4. На основі аналізу мистецько-педагогічної літератури, характеристики естетико-педагогічного потенціалу виробів народних майстрів, вивчення традиційних підходів до професійної підготовки майбутніх вчителів, визначення художніх особливостей полтавського розпису було розроблено критерії готовності майбутніх вчителів образотворчого мистецтва до навчання полтавському розпису, а саме: мистецької грамотності; технологічної майстерності; імпровізаційної майстерності.

  5. В ході дослідно-експериментальної роботи теоретично обґрунтовано та перевірено модель підготовки студентів до оволодіння мистецтвом полтавського художнього розпису дерев’яних побутових виробів. Особливістю авторської моделі є її спрямованість на розвиток у студентів естетичного сприймання мистецтва розпису, формування у них мистецької грамотності, оволодіння технікою полтавського розпису. Модель поєднує цільовий, змістовий, операційний та оціночно-результативний компоненти. Реалізація моделі передбачається шляхом вивчення спецкурсу “Полтавський художній розпис”.

Експериментальна перевірка ефективності авторської моделі підтвердила сформульовану гіпотезу дослідження про те, що професійну підготовку майбутніх вчителів образотворчого мистецтва можна удосконалити, якщо доповнити її зміст компонентом художнього розпису, зокрема полтавського розпису дерев’яних побутових виробів. Якість професійної підготовки залежить від таких чинників: усвідомлення студентами значення народного мистецтва у розвитку творчої особистості; наявності знань з теорії художнього розпису; практичного оволодіння елементами художнього розпису; здатності до імпровізаційної майстерності.

Здійснене наукове дослідження дозволило сформулювати такі рекомендації:

включити спецкурс “Полтавський художній розпис” у процес професійної підготовки вчителів образотворчого мистецтва у закладах освіти ІІІ і ІV рівнів акредитації та до змістового компонента післядипломної освіти учителів образотворчого мистецтва;

доповнити курси мистецьких навчальних дисциплін компонентом полтавського художнього розпису.

запропонувати вчителям образотворчого мистецтва застосовувати методичні рекомендації щодо використання полтавського художнього розпису в педагогічній та творчій діяльності;

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів розглянутої проблеми. Подальші напрями дослідження включають: використання художнього розпису у підготовці вихователів дошкільних закладів, у роботі з обдарованими дітьми, дітьми з особливими потребами.

Публікації автора:

Навчально-методичні посібники

  1. Мохірєва Ю.А. Цей мальований світ: Навчально-методичний посібник. – П. – К.: Афіша, 2003. – 48 с.

Статті у провідних наукових фахових виданнях

  1. Мохірєва Ю. Досвід навчання мистецтву полтавського розпису // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. Випуск 9: Збірник наукових праць / Ред. кол. Н.Ф. Федорова (відповідальний редактор) та інші. – К.: Інститут Реклами, 2005. – С. 71-76.

  2. Мохірєва Ю. Методика вивчення полтавського розпису // Мистецтво та освіта. – 2006. – № 3. – С. 38-42.

  3. Мохірєва Ю.А. Педагогічний потенціал полтавської дерев’яної іграшки з елементами художнього розпису // Постметодика. – 2003. – № 5-6. – С. 32-35.

  4. Мохірєва Ю.А. Професійна компетентність учителя образотворчого мистецтва у галузі художнього розпису // Імідж сучасного педагога. – 2006. – № 5-6. – С.58-60.

  5. Мохірєва Ю.А. Педагогічний потенціал сакралізованих жіночих образів в полтавських розписах // Імідж сучасного педагога. – 2007. – № 1-2. – С.27-30.

Статті у збірниках наукових праць та матеріалів конференцій

  1. Мохірєва Ю. Педагогічна технологія навчання полтавському розпису в змісті професійної підготовки вчителів початкових класів // Школа першого ступеня: теорія і практика: Збірник наукових праць Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету ім. Г. Сковороди. – Випуск 13-14. – Тернопіль: Видавництво Астон, 2005. – С. 118-126.

  2. Мохірєва Ю.А. Символіка Полтавських олійних розписів // Полтава: архітектура, історія мистецтво. Матеріали другої наукової конференції „Вайнгортівські читання”, грудень 2003. – С. 111-115.

  3. Мохірєва Ю. Полтавський художній розпис в дидактичному дискурсі // Теоретичні та методичні засади неперервної мистецької освіти: Зб. Матеріалів науково-методологічного семінару. – Чернівці: Зелена Буковина 2006. – С. 54 -56.

Мистецькі альбоми, книги, періодичні видання

  1. Мохірєва Ю.А. Весілля. 1991. Папір, гуаш, 5050 / Ікони та сучасне українське мистецтво з колекцій Переяслав-Хмельницького історико-культурного заповідника та Дирекції художніх виставок України. – Київ, 1994. – С. 52.

  2. Мохірєва Ю.А. За світ стали козаченьки. 2000. Полотно, олія, 5090 / Сповідуємо Україну. Всеукраїнська художня виставка до 10-ї річниці Незалежності України „Історія і сучасність в образотворчому мистецтві. 1991 – 2001”. – Київ, 2001. – С. 96.

  3. Мохірєва Ю.А. Викрадення Європи. 2003. Полотно, олія, 7070 / Українське образотворче мистецтво в колекції Михайла Волошина. – Київ, 2004. – С. 78.

  4. Мохірєва Ю.А. Півень. Весілля. 1991. Папір, гуаш, 5050 // Народна творчість та етнографія. – 1992. – № 3 – кольрова вставка.

  5. Мохірєва Ю.А. Боже! Україну збережи! 1994. Папір, гуаш, 3030 // Соняшник. – 1994. – № 3-4. – перша сторінка обкладинки.

  6. Мохірєва Ю.А. Передчуття кохання. 1994. Полотно, олія, 7070 // Дукля. – 1995. – № 4. – перша сторінка обкладинки.

  7. Мохірєва Ю.А. Чарівний світ. 2002. Полотно, олія, 7070 / Лещенко М.П. Щастя дитини – єдине дійсне щастя на землі: До проблеми педагогічної майстерності: Навчально-методичний посібник. – К.: АСМІ, 2003. – Ч.2. – 240 с. – перша сторінка обкладинки.

  8. Мохірєва Ю.А. Покрова. Полтавська родина. 2004. Полотно, олія, 7070 / Образотворче мистецтво Полтавщини (1970-2005). – Полтава, 2005. – С. 117