Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Естетика


Бондар Світлана Валеріївна. Інтерпретація як реконструкція смислового змісту тексту (філософсько- естетичний аналіз): дисертація канд. філос. наук: 09.00.08 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Бондар С.В. Інтерпретація як реконструкція смислового змісту тексту (філософсько-естетичний аналіз). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.08 – естетика. Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2003.

Дисертація присвячена філософсько-естетичному аналізу процесу інтерпретації. Інтерпретація визначається автором як складний інтелектуальний процес, комплексна форма аналізу, що являє собою взаємодію смислових цілісностей, їх якісне перетворення і реконструкцію. Вона ґрунтується на розумінні як способі людського буття, має репрезентативний характер, пов’язана з мовними структурами, логічним описом і висловленням; обумовлюється індивідуальними характеристиками інтерпретатора, його системою цінностей, соціокультурним контекстом. Метою інтерпретації є самовизначення індивідуальності, її самореалізація і самоутвердження. Метафора та іронія є художніми засобами досліджуваного феномена, які доповнюють один одного. Метафора – основний спосіб смислоутворення, іронія – загальна спрямованість свідомості інтерпретатора. Перша зумовлює такі характеристики інтерпретації, як антропометричність, діалогічність, об’єктивацію в мові індивідуальних сутнісних характеристик особистості, притаманного їй способу осмислення і розуміння, орієнтує на створення цілісного образу світу; друга – активний, критичний її характер, вводить ціннісну систему і мету інтерпретації, розкриває можливість та перспективи індивідуального переосмислення смислового змісту тексту, свободу в виборі шляхів творчої самореалізації. Проведений в ході дисертаційного дослідження аналіз свідчить про наявність зв’язку між появою ірраціонального і креативного моментів інтерпретації і домінуванням в ній естетичного елемента.

Публікації автора:

  1. Бондар С.В. Проблема інтерпретації культурних форм у естетичній концепції Г.-Г. Гадамера// Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури (Державна академія керівних кадрів культури і мистецтва, Київський університет імені Тараса Шевченка). Збірник наук. праць. – К.: Друкарня Держакадемії керівних кадрів культури і мистецтва, 1999. – Випуск 3. – Частина 1. – С. 100-108.

  2. Бондар С.В. Розуміння як процес вияву “внутрішньої форми” твору мистецтва// Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності (Київський державний лінгвістичний університет). Збірник наук. праць. – К.: Видавничий центр КДЛУ, 2000. – С. 64-68.

  3. Бондарь С.В. Понимание как структурообразующее основание культурных феноменов// Вестник Харьковского государственного политехнического университета. Серия: Философия. – Х.: Харьковский политехнический институт, 2000. – Вып. 120. – С. 116-120.

  4. Бондарь С.В. Проблема интерпретации в гуманитарном знании// Вісник Київського університету імені Тараса Шевченка. Серія: Філософія. Політологія. – К.: Київський університет, 2001. – Вип. 34. – С. 10-13.

  5. Бондар С.В. Інтерпретація як фундаментальний спосіб діяння людини у світі// Вісник Київського університету імені Тараса Шевченка. Серія: Філософія. Політологія. (Матеріали науково-практичної конференції). – К.: Київський університет, 2002. – Вип. 42 – 45. – с. 55 – 56.