Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Борисова Світлана Володимирівна. Формування національної самосвідомості майбутніх учителів засобами українського музичного мистецтва : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2002.



Анотація до роботи:

Борисова С.В. Формування національної самосвідомості майбутніх учителів засобами українського музичного мистецтва. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти. Луганський державний педагогічний університет імені Тараса Шевченка. – Луганськ, 2002.

У дисертації досліджується процес формування національної самосвідомості як необхідної професійної педагогічної якості особистості майбутніх учителів. Здійснено теоретико-методологічний та історико-педагогічний аналіз проблеми, визначено основні історичні ступені розвитку національної самосвідомості, виявлено її структурні складові. Обґрунтовано необхідність та перспективність формування національної самосвідомості засобами українського музичного мистецтва, розглянуто специфіку національного музичного образу як основного чинника цього процесу.

У дослідженні визначено критерії оцінювання та показники рівнів сформованості національної самосвідомості. Розроблено та апробовано основні професійно орієнтовані напрямки та засоби формування національної самосвідомості майбутніх учителів як засоби впровадження українського музичного мистецтва у навчально-виховний процес. Експериментально доведено ефективність їхньої дії через відповідні фактори впливу, насамперед художньо-мистецький, на національну самосвідомість в цілому, а також на її структурні складові: гносеологічний, аксіологічний та онтологічний).

Проведене дослідження підтвердило основні положення гіпотези і дозволило дійти наступних висновків:

  1. Формування національної самосвідомості як професійної якості майбутніх учителів є нагальною потребою сучасного етапу розвитку вітчизняної системи освіти, оскільки від їхньої педагогічної діяльності залежить формування відповідного світогляду наступних поколінь активних громадян нашої незалежної держави.

  2. Теоретико-методологічний аналіз проблеми дозволяє визначити формування національної самосвідомості як процес цілеспрямованого й організованого осягнення людиною цілісними, стійкими рисами і якостями, притаманними національній спільнот, і як розвиток її у бік усвідомлення й оцінки себе як особистості, яка у своїй діяльності спирається й орієнтується на цінності, що є відбиттям позитивного історичного досвіду етнонаціональної спільноти, вираженого у специфічних культурних формах, і спрямовані на гуманістичні громадянські ідеали сучасної цивілізації.

  3. Національна самосвідомість має три ступені (рівні) розвитку – етнічний (етнонаціональний), культурницький (культурно-історичний), громадянський (державно-політичний), при цьому ступінь другий – культурницький – є найбільш репрезентативним, тому що саме він представляє й дозволяє ідентифікувати будь-які феномени національного.

  4. Структура національної самосвідомості складається із трьох компонентів – раціонально-пізнавального (гносеологічного), емоційно-ціннісного (аксіологічного), поведінково-діяльнісного (онтологічного), при цьому емоційно-ціннісний компонент є найбільш перспективним з точки зору педагогічного впливу, оскільки оперує привабливими, емоційно забарвленими образами.

5. Рівень сформованості національної самосвідомості майбутніх учителів за даними констатуючого експерименту, який було визначено за розробленими у даній роботі критеріями оцінювання та їх показниками, свідчить про те, що його не можна оцінити позитивно з точки зору виконання професійного педагогічного обов'язку на рівні сучасних вимог.

6. Факторами впливу на процес формування національної самосвідомості є науково-світоглядний, художньо-мистецький, побутово-інформаційний, при цьому особливий вплив має фактор художньо-мистецький.

7. Основним чинником впливу музичного мистецтва на процес формування національної самосвідомості виступає художній образ, при цьому специфіку образу музичного визначають риси національного менталітету.

8. Основними професійно орієнтованими педагогічними напрямками формування національної самосвідомості засобами українського музичного мистецтва було визначено такі: збагачення змісту професійної підготовки українознавчим компонентом, збільшення впливу національних культурних цінностей у виховній роботі, активізація самостійної роботи студентів у процесі осягнення надбань національної культури.

9. Найбільш ефективними засобами формування національної самосвідомості майбутніх учителів виявилися: посилення значення української музики у змісті дисциплін навчального плану, введення спецкурсу “Українська музика для дітей”, залучення студентів до проведення заходів національної культурно-історичної тематики, інтенсифікація інформаційно-пояснювальної роботи національної спрямованості на побутовому рівні, науково-дослідна робота студентів за українознавчою тематикою, активізація музично-виконавської діяльності.

10. У процесі дослідно-експериментального впровадження українського музичного мистецтва у навчально-виховний процес значно зросла кількість студентів – майбутніх учителів, які мають високий та середній рівні сформованості національної самосвідомості, що є доказом ефективності запропонованих засобів роботи та правильності гіпотези дослідження.

11. Викладені результати дослідно-експериментальної роботи можна рекомендувати як основу для подальшої науково-педагогічної розробки проблеми формування національної самосвідомості майбутніх учителів і взагалі студентської молоді вже засобами інших видів мистецтв – літератури, театру, образотворчих видів тощо, оскільки головним чинником цього процесу має також виступати художній образ.

Виконана робота не претендує на кінцеве розв'язання й не вичерпує всіх аспектів досліджуваної проблеми. Подальшого розгляду вимагають питання щодо звернення до такого шару музичної культури, як сучасна молодіжна естрадна пісня, яка стає все більш популярною саме як важливий і впливовий жанр, що презентує національну культуру сьогодні. Важливим уявляється і питання створення комплексної педагогічної системи формування національної самосвідомості молоді, яка навчається, шляхом розробки відповідних програм і методик.

Публікації автора:

1. Борисова С.В. Специфіка українського національного музичного образу // Вісник Луганського державного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2002. - №6 (50). – С. 34-41.

2. Борисова С.В. Про досвід формування національної самосвідомості майбутніх учителів засобами українського музичного мистецтва // Освіта на Луганщині. – 2002. - №1(16). – С.61-66.

3. Борисова С.В. Про деякі теоретичні та психолого-педагогічні аспекти визначення національної самосвідомості в контексті становлення національної державності // Вісник Луганського державного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2001. - №5(37). – С.32-38.

4. Борисова С.В. Поняття національної самосвідомості в контексті сучасних проблем духовного відродження України // Вересень: науково-методичний інформаційний журнал. – 2001. - №2(16). – С.20-23.

5. Борисова С.В., Овчаренко А.Э. Лев Выготский и Виктор Макаров: “Двойной портрет” в контексте психологических проблем музыкальной педагогики: Статья третья // Вісник Луганського державного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 1999. - №8(18). – С.45-50.

6. Борисова С.В. Національна самосвідомість як питання ідентифікації особистості (спроба методологічних міркувань щодо педагогічного аспекту проблеми) // Теоретичні і прикладні проблеми психології та педагогіки: Зб. наук. праць. – Луганськ: Вид-во СНУ імені Володимира Даля.- 2002. -№3(3). – С.42-49.

7. Борисова С.В., Литвинов О.М. Глобальне, національне й особисте в екологічній свідомості // Вісник Луганського інституту внутрішніх справ МВС України імені 10-річчя незалежності України. – 2001. – Вип. 4. – С.5-16.

8. Борисова С.В., Овчаренко А.Э. Лев Выготский и Виктор Макаров: “Двойной портрет” в контексте психологических проблем музыкальной педагогики: Статья вторая // Вершини творчості: Наук.-метод. зб. – Луганськ: Глобус, 1999. – С.123-128.

9. Борисова С.В., Овчаренко А.Э. Лев Выготский и Виктор Макаров: “Двойной портрет” в контексте психологических проблем музыкальной педагогики (опыт сравнительного анализа) // Шляхи вдосконалення професійної підготовки майбутнього вчителя музики: Зб. статей за матеріалами Всеукр. наук.-метод. конфер. – Луганськ: ЛДПІ, 1998. – С.11-14.

10. Борисова С.В. Одарённый педагог (О В. Макарове и его методике работы с 5-6-летними детьми в классе фортепиано) // Комплексное полихудожественное воспитание школьников: Науч.-метод. сб. – Москва-Луганск, 1994. – Вып. 3. - С.71-74.

11. Борисова С.В., Литвинов А.Н. Об использовании произведений украинских композиторов для детей в процессе инструментальной подготовки учителя музыки // Лаб. труд. восп. и профориентации НИИ педагогики Украины: Науч.-метод. сб. – Луганск, 1993. – Вып. 2. - С.76-79.

12. Борисова С.В. Інтонаційна мова народної музики в контексті проблеми відродження духовної культури (педагогічний аспект) // Нові педагогічні технології в контексті сучасних концепцій змісту освіти: Зб. статей за матеріалами Всеукр. наук.-метод. конфер. – Луганськ: ЛДПІ, 1998. – С.252-254.

13. Борисова С.В., Литвинов О.М. Формування національної самосвідомості сучасної молоді як проблема педагогіки вищої школи: питання методології // Проблеми розвитку педагогіки вищої школи в ХХI столітті: теорія і практика. Матеріали Всеукр. наук.-практ. конфер. – Одеса: НВВ ОЮІ НУВС, 2002. – С.127-131.

14. Борисова С.В. Проблема формування національної самосвідомості сучасної студентської молоді засобами мистецтва // Тенденції та сучасні психолого-педагогічні проблеми підготовки фахівців у вищій школі: Зб. наук. праць: За матеріалами Всеукр. наук.-метод. конфер. – Луганськ: Вид-во СНУ імені Володимира Даля, 2002. – С.63-64.

15. Борисова С.В. Формування національної самосвідомості як чинника духовного відродження України // Актуальні проблеми духовності – ІІІ: Матеріали Міжнар. наук.-практ. конфер. – Кривий Ріг, 2000. – С.15-17.

16. Борисова С.В. Інтонаційна мова творів українських композиторів як фактор національного виховання // Методолог. і практ. проблеми гуманітарної освіти та виховання в національній системі освіти: Регіон. наук.-практ. конфер.: Тези доп. – Сєвєродонецьк, 1996. – С.89.

17. Борисова С.В., Литвинов О.М. Деякі питання методології та практики підготовки вчителя музики в сучасній соціокультурній ситуації у східному регіоні України // Шляхи удосконалення художньо-естетичної освіти в умовах відродження культури: Тези респ. наук.-практ. конференції. – К., 1992. – С.3-5.

18. Борисова С.В., Петриченко В.В. Про використання творів українських композиторів для дітей в учбовому репертуарі студентів педвузів // Шляхи поліпшення підготовки вчителів початкових класів до роботи в національній школі: Тези доп. міжвузівськ. наук.-практ. конфер. – Дрогобич, 1992. – С.166-167..

19. Борисова С.В. Произведения украинских композиторов для детей как педагогический репертуар студентов педвузов. – Луганск, 1992. – Деп. В НИИ ВШ №302/92 от 24.08.92.