Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Мішедченко Валентина Василівна. Формування музично-педагогічної культури майбутніх учителів початкових класів і музики: Дис.. канд. пед. наук: 13.00.02 / Ніжинський держ. педагогічний ун-т ім. Миколи Гоголя. - Ніжин, 2002. - 223арк. - Бібліогр.: арк. 181-205.



Анотація до роботи:

Мішедченко В.В. Формування музично-педагогічної культури майбутніх учителів початкових класів і музики. - Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 - теорія та методика навчання музики і музичного виховання.-Національний державний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, Київ, 2002.

У дисертації досліджується проблема формування музично-педагогічної культури майбутніх учителів музики в умовах додаткової спеціалізації на педагогічних факультетах. Інтерпретовано поняття ’’музично-педагогічна культура вчителя’’, розкрито теоретичні аспекти формування музично-педагогічної культури майбутніх учителів музики початкових класів, доведено залежність ефективності формування музично-педагогічної культури майбутніх учителів від доцільної організації художньо-пізнавальної, музично-виконавської та навчально-педагогічної діяльності, проаналізовано педагогічні проблеми формування музично-педагогічної культури студентів, визначено критерії та рівні сформованості музично-педагогічної культури майбутніх учителів, розроблено методику формування музично-педагогічної культури студентів педагогічних факультетів на основі художньо-педагогічного спілкування, виявлено умови, які сприяють її формуванню у процесі професійної підготовки.

1. Музично-педагогiчна культура вчителя - складова частина його духовної культури. Це система музичних і педагогічних знань, умінь і навичок, яка виявляється в iнтегруючій здатності здiйснювати музичне навчання й виховання учнiв на основi дiяльностi художньо-педагогiчного спiлкування. Показником рiвня розвитку музично-педагогiчної культури є якiсть музично-педагогiчної дiяльностi й багатство художньо-естетичної свiдомостi вчителя.

2. Формування музично-педагогічної культури – це тривалий і складний процес, який вимагає розв`язання багатьох педагогічних проблем, серед яких чільне місце посідають проблема гуманізації професійної підготовки майбутнього вчителя; проблема педагогічної спрямованості музично-теоретичної та виконавської підготовки; проблема формування умінь художньо-педагогічного спілкування; проблема розвитку художньо-творчих здібностей, проблема впровадження нових технологій педагогічної освіти. Ключем до вирішення цих проблем є підпорядкування діяльності викладачів і студентів досягненню загальної мети – формуванню музично-педагогічної культури майбутніх учителів.

3. У структурi музично-педагогiчної культури вчителя видiляються мотивацiйна, iнформацiйна, операцiйна, оцiнна, комунiкативна пiдсистеми, якi взаємозумовлюють одна одну. Умовне видiлення означених пiдсистем дозволяє простежити за динамікою формування музично-педагогiчної культури майбутнього вчителя. Доведено, що необхідно здійснювати вiдносно рівномірний розвиток усіх компонентів, оскiльки нерозвиненiсть будь-якого з них може привести до зниження загального рівня сформованості музично-педагогiчної культури майбутнього вчителя.

4. Встановлено, що музично-педагогiчна культура формується в спецiально органiзованiй дiяльностi, яка вимагає вияву цiєї культури. Cистемотворним чинником формування музично-педагогiчної культури виступає спiлкування, що за своєю суттю є художньо-педагогiчним. Художнім – оскільки предметом цього спілкування виступає музичний твір; педагогічним – оскільки при цьому ставляться й вирішуються навчально-виховні завдання.

5. Основний шлях її формування полягає у збагаченні студентів музично-педагогічним досвідом, знаннями, уміннями й навичками, значущими для професійної діяльності вчителя музики; у мiжособистiсному спiлкуванні викладача й студентiв у процесi сприймання, інтерпретації та виконання музики. Органiзована у такий спосiб навчальна дiяльнiсть на кожному етапi забезпечує цiлеспрямоване формування фахових та педагогiчних умiнь та поступове пiдвищення рiвня розвитку музично-педагогiчної культури майбутнiх учителiв музики.

6. Формування музично-педагогічної культури майбутніх учителів здійснюється при їх активному включенні до музично-творчої і педагогічної діяльності, що сприяє глибшому пізнанню музично-педагогічних явищ. Практична робота студентів та їх самовираження у процесі професійної підготовки має включати самостійне конструювання змісту, форм і методів художньо-педагогічної діяльності і забезпечувати творчу самореалізацію майбутнього вчителя.

7. Доведено, що художньо-педагогiчне спiлкування є основою формування музично-педагогiчної культури. Оволодінню засобами й уміннями художньо-педагогічного спілкування сприяє включення студентів до спілкування на індивідуальних заняттях та в малих групах, розробка бесід і розповідей про музичні твори, які вивчалися в класах індивідуального навчання та демонстрація цих розробок під час контрольного прослухування, заліків та екзаменів, педагогічної практики.

8. Доведено, що ефективність формування музично-педагогічної культури забезпечується створенням таких педагогічних умов: формування мотиваційної сфери студентів через орієнтацію на майбутню педагогічну діяльність при вивченні фахових дисциплін; органiзацiя доцiльної навчально-виконавської дiяльностi; розвиток емоційно-ціннісного ставлення студентів до явищ музичної культури; створення ситуацій творчої самореалізації та самовираження у навчальному процесі; оволодіння студентами засобами й уміннями художньо-педагогічного спілкування з дітьми; формування й розвиток навичок педагогiчної iнтерпретацiї навчального матерiалу; закріплення набутих професійних знань, умінь і навичок у ході навчально-педагогічної практики шляхом самостійного конструювання змісту і способів музично-педагогічної діяльності, художньо-педагогічного спілкування з учнями на уроці.

9. Проведена дослідно-експериментальна робота показала ефективнiсть обраної методики, в основу якої було покладено оновлену дидактичну модель формування музично-педагогiчної культури майбутнiх учителiв. Сутнiсть означеної моделі визначається такими основними положеннями: метою професійної підготовки є формування музично-педагогічної культури як iнтегруючої здатностi до музично-освiтньої дiяльностi в школi; основою - активне, зацiкавлене художньо-педагогiчне спiлкування, що має пронизувати увесь навчальний процес і моделювати майбутню дiяльнiсть студентів у школi; iнтегруючим змістом навчання - формування музичного сприймання як предметної основи спiлкування на уроках музики.

10. Результативнiсть запропонованої методики виявилась у позитивнiй динамiцi накопичення студентами музично-теоретичних знань, умiнь виконавської й музично-педагогiчної дiяльностi, розвитку мотивацiйної сфери, тобто тих якостей, якi визначають рiвень сформованостi музично-педагогiчної культури майбутнього вчителя.

Наша робота не вичерпує усіх аспектів даної проблеми. Подальшого дослідження та наукового обґрунтування потребують: вивчення функцій різних видів музично-педагогічної діяльності у процесі формування музично-педагогічної культури майбутніх учителів початкових класів і музики, формування музично-педагогічних здібностей учителя музики, вплив педагогічної практики на формування готовності майбутніх учителів до професійної діяльності.

Основний зміст дисертації відображено у таких публікаціях дисертанта:

1. Мішедченко В.В. До сутностi поняття "музично-педагогiчна культура вчителя - /Науковi записки: Психолого-педагогiчнi науки. - Нiжин: НДПI, 1997. - С. 74 - 78.

2. Мішедченко В.В. Критерiї i стан сформованостi музичної культури першокурсникiв на початковому етапi навчання /Науковi записки: Психолого-педагогiчнi науки. - Нiжин: НДПУ, 1998. - С. 123 - 127.

3. Мішедченко В.В. Дидактична модель процесу формування музично-педагогiчної культури майбутнього вчителя музики /Науковi записки: Психолого-педагогiчнi науки. Ч.1. - Нiжин: НДПУ, 1999. - С. 43 - 47.

4. Мішедченко В.В. Художньо-педагогiчне спiлкування як основа музично-педагогiчної культури вчителя. /Педагогiка та психологiя: Збiрник наукових праць /За заг. редакцiєю акад. I.Ф.Прокопенка, чл.-кор. В.I.Лозової. -Харкiв: ХДПУ, 1999. - Вип.9. - С. 51 - 55.

5. Мішедченко В.В. До питання підготовки майбутніх учителів на педагогічних факультетах / Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: Збірник наукових праць: Наукові записки Рівненського державного гуманітарного ун-ту. В.11. - Рівне, РДГУ, 2000. - С.57 - 60.

6. Мішедченко В.В. Пiдготовка студентiв педагогiчного факультету до проведення урокiв музики в загально освітнiй школi. Матерiали науково-практичної конференцiї "Проблеми i перспективи початкової освiти". - Глухiв, ГДПI, 1999. - С. 51 - 53.

7. Мішедченко В.В. Формування у майбутніх вчителів музики готовності до педагогічного спілкування з учнями /Проблеми формування сучасного вчителя у вищій педагогічній школі. Шляхи підвищення пізнавальної активності студентів педагогічних навчальних закладів. Науково-методичний збірник / Упоряд. і заг. ред. Астаф`євої М.М. – Ніжин, НДПУ, 1999. – С. 132-137.