Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Естетика


Мороз Ярина Степанівна. Естетика українського іконопису XIV-XV ст. : дис... канд. філос. наук: 09.00.08 / Інститут філософії ім. Г.С.Сковороди НАН України. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Мороз Я. С. Естетика українського іконопису ХІV – XV ст. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.08. – естетика. Інститут філософії імені Г. С. Сковороди Національної Академії Наук України. – Київ, 2005.

Дисертаційне дослідження присвячене аналізу естетичного аспекту українського іконопису ХІV – XV ст. Розглядаються естетичні категорії прекрасного і піднесеного, хронотопу, образу, символу, канону, світла, літургійної естетики, які становили світоглядно-естетичні засади ікони. Їх практичне втілення окреслюють розділи, присвячені аналізу стилістики палеологівського ренесансу та його української транскрипції, висвітленої на прикладі пам’яток українського іконопису ХІV – XV ст. Українська ікона відображала духовні пошуки Середньовіччя, у ній втілювалися актуальні ідеї палеологівської доби, її філософсько-естетичні концепції; виявлено вплив духовно-естетичних пошуків на формування іконографічних принципів іконопису, зокрема ранньопалеологівської естетики та естетики ісихазму.

На підставі аналізу творів українського середньовічного мистецтва означується взаємозв’язок між естетичними концепціями та іконографічними системами. формотворчі філософсько-естетичні концепції та особливості середньовічного світогляду, а також стилістичні відмінності між українським та візантійським іконописним мистецтвом періоду ХІV – XV ст.

Публікації автора:

1. Мороз Я. С. Палеологівський ренесанс елліністичної традиції в українській іконі ХІV – XV ст. // Мультиверсум. Філософський альманах: Зб. наук. праць/ Гол. ред. В. В. Лях. – Вип. 43. – Київ: Український центр духовної культури, 2004. – С. 156-165.

2. Мороз Я. С. Естетична категорія символу в середньовічному іконописі // Мультиверсум. Філософський альманах: Зб. наук. праць / Гол. ред. В. В. Лях. – Вип. 44. – Київ: Український центр духовної культури, 2004. – С. 161-171.

3. Мороз Я. С. Середньовічний хронотоп у художній системі української ікони ХІV – XV ст. // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності. Альманах. Від. ред. М. М. Лях. – Київ: Видавничий центр КНЛУ, 2004. – Вип. 14. – С. 162-171.

4. Мороз Я. С. Категорія світла у середньовічній естетиці та іконі (на прикладі українських пам’яток ХІV – XV ст. // Вісник Львівського університету. Філософські науки. – Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2005. – Вип. 8.

5. Мороз Я. С. Світло Тавору: концепція ісихазму і втілення в іконі // Християнські культи в Україні. 2000. – № 2. – Львів, 2000. – С. 26-27

6. Мороз Я. С. Деякі аспекти співвідношення богословських та художніх систем в іконі ХІV ст. // Історія релігій в Україні. Праці ХІ-ї міжнародної наукової конференції (Львів, 16-19 травня 2001 року). – Львів: Логос, 2001. – Кн. ІІ. – С. 325-328.