Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Релігієзнавство, філософська антропологія, та філософія культури


41. Полтавцева Ольга Миколаївна. Антропологія музичної тілесності: дис... канд. філос. наук: 09.00.04 / Харківський національний ун-т ім. В.Н.Каразіна. - Х., 2005.



Анотація до роботи:

Полтавцева О.М. Антропологія музичної тілесності. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.04 – філософська антропологія, філософія культури. – Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна, Харків, 2005.

У дисертації обґрунтовується філолофсько-антропологічний підхід до вивчення музичної культури, що концентрується на специфічно-музичних проявах людської тілесності і розкриває останню як спосіб буття музичної процесуальності. Запропонований підхід є нетрадиційним для класичної філософії музики, що пов'язувала це мистецтво зі сферою душі, духу. Поясненням формули “музика-душа” служить простежена в різних метафізичних концепціях музики наявність стійких опозицій “душу/дух-тіло”, “раціональне-почуттєве”, що визначили концептуальне бачення даного мистецтва.

Розгляд музики як триваючого тут і зараз “твору твору” і залучення в цьому зв'язку понятійного апарата сучасної філософії тіла (тілесності) стало основою для висування концепту “музична тілесність”. Ним охоплюються три взаємодоповнюючі сфери музичної реальності – мовна, виконавська та перцептивна, – які конституюють людську тілесність як тілесність музичну, тобто як таку, котра принципово не може бути відвернена і протипоставлена душі, духу. Розробка концепту втілює деконструктивістську ідею перегляду опозиційних структур і включає: доведення генеалогічного зв'язку між тілесним досвідом освоєння світу й “антропоморфними” властивостями музичної мови; розкриття процесу музичного сприйняття як процесу темпоральної естетизації слухацької тілесності; обґрунтування внутрішньої структури виконавського процесу як семіотично представленої номадичної (мерехтливої) єдності “Тіло/Душа/Дух”.

У висновках узагальнюються і формулюються результати дисертаційної роботи.

У дисертації здійснено філософсько-антропологічний аналіз специфічно-музичного способу буття людської тілесності, що адекватно відображено в назві “Антропологія музичної тілесності”. Висунутий у зв'язку з цим концепт “музична тілесність” деконструює традиційний метафізичний логоцентризм філософії музики, що мислить останню виключно безтілесним мистецтвом “душі як душі”. Опозиційні структури “душа/дух-тіло”, “раціональне/чуттєве”, прослідковані і показані нами у філософських моделях піфагорійської школи і Шеллінга, Гегеля і Шопенгауера, Платона, Аристотеля і Канта, висвітлюються під різними кутами і з різним ступенем витіснення слабкого терміна опозиції (“тіла”), але сама опозиційність залишається при цьому незмінною. Некласичний музичний дискурс виявляє тенденцію до руйнування ієрархічної конструкції “душа/дух – тіло” шляхом своєрідної позитивізації тілесної складової. Такий деструктивний крок можна кваліфікувати як здійснений перший крок деконструкції класичної метафізики музики і “запрошення” до подальшої деконструктивістської роботи. Дослідження трьох сфер, що конституюють музичну тілесність – мовної, перцептивної і виконавської, – являє собою “власний спосіб” її реалізації (деконструкція “повинна бути одиничною і залежати від умов, в яких вона виникає” (Ж. Дерріда)). Цей спосіб дозволив показати тілесну компоненту музичного становлення не тільки як неопозиційну, але як необхідну умову існування “душі” (“духу”) музики.

Публікації автора:

  1. Полтавцева О.М. Философия музыки: проблема телесности // “Філософські перипетії”. Вісник Харківського державного університету ім. В.Н. Каразіна, серія “Філософія”, № 4091998. – С. 167-171.

  2. Полтавцева О.М. Музыкальная телесность в ретро- и перспективном осмыслении // “Філософські перипетії”. Вісник Харківського державного університету ім. В.Н. Каразіна, серія “Філософія”, № 4371999. – С. 78-80.

  3. Полтавцева О.М. Тело и музыкальное Возрождение // “Філософські перипетії” Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, серія “Філософія”, № 4742000. – С. 169-175.

  4. Полтавцева О.М. Исполнительская соматика как антропологическое измерение музыкальной телесности // “Філософські перипетії”. Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, серія “Філософія”, № 5312001. – С. 209-214.

  5. Полтавцева О.М. Телесность и музыкальная эстетика И.Канта //“Філософські перипетії” Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, серія “Філософія”, № 561’2002. – С. 129-134.

  6. Полтавцева О.М. Разрушение оппозиции “душа/дух-тело” в неклассической философии музыки // “Філософські перипетії”. Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, серія “Філософія”, № 654’2005. – С. 145-156.

  7. Полтавцева О.М. “Te Deum” А. Брукнера: введение в художественный мир // Роберт Шуман и перекрестье путей музыки и литературы: Сб. научн. трудов. – Харьков: РА – Каравелла, 1997. – С. 254-259.

  8. Полтавцева О.М. Музыкальная телесность: исполнительский аспект //Теоретичні та практичні питання культурології: українське музикознавство на зламі століть. Сб. наук. статей. Вип. XI. – Мелітополь: Сана, 2002. – С. 339-351.

  9. Полтавцева О.М. Музична тілесність. Розробка концепту // Актуальні проблеми музичного і театрального мистецтва: мистецтвознавство, педагогіка та виконавство. Матеріали міжвузівської науково-методичної конференції професорсько-викладацького складу 19-20 грудня 2001 року. – Х.: Стиль, 2001. – С. 127-131.

  10. Полтавцева О.М. Потерянное тело музыки // Обрії комунікації та інтерпретації. Матеріали VIII Харківських міжнародних Сковородинівських читань. – Х., 2001. – С. 273-275.

  11. Полтавцева О.М. Музыка как объект и как феномен //Проблема свободи у теоретичній та практичній філософії. Матеріали X Харківських міжнародних Сковородинівських читань. – Х., 2003. – С. 230-233.

АНОТАЦІЇ